30. november 2009

ABC i ord og bilder - J

Som Petunia sa, så kunne bokstaven J stå for JULEN. Og det er nettopp det den gjør her hos meg. Jeg gleder meg virkelig til jul! Ja, det gjør jeg faktisk hvert år!

Men jeg er temmelig streng på hva slags julepynt og annet julestæsj som skal inn i huset til hvilken tid. Julemarsipanen og annet julegodteri og julekaker har f.eks. ingenting i huset å gjøre før 1. søndag i advent. Ja, da må det jo forsåvidt komme inn i huset allerede dagen før, men det får ikke spises før dagen etter. Jeg syns det er superteit at julegodteriet kommer i hyllene allerede i oktober, så det har nok blitt en noe sær prinsippsak for meg.

Jeg er også veldig streng på at gaver som gis bort i desember, og som ikke er julegaver, skal ha annet gavepapir og kort. Ja, jeg er desemberbarn selv... Og ja, jeg har fått temmelig mye julepynt pakket inn i julepapir og gratulasjonskort med julemotiv på oppgjennom... Derfor er jeg fryktelig streng på det også! Noen sier at jeg er sær og prippen. Jeg mener at jul og bursdag/andre anledninger skal skilles. Så da får jeg heller være sær og prippen, da ;-)

November hvert år er det tid for julekortfotografering. Jeg digiscrapper kortet selv hvert år, og det er selvfølgelig barna det er bilder av. I år var det ekstra spennende å ta julekortbilder, for nå var det plutselig to barn som skulle se presentable ut på en gang, og det fant jeg ut at nesten var litt for mye forlangt. Men jeg fikk noen blinkskudd, og jeg tør påstå at årets julekort er det beste hittil.


Vi pleier å feire annenhver jul her hjemme, med våre to felles barn og mine foreldre/øvrig familie, og annenhver jul i Bergen, med alle fire ungene. Selvfølgelig skal barna feire jula med besteforeldrene sine, og når avstandene er såpass store som de er, så er det veldig greit å ha et stabilt system.
I år skal vi ha jul her hjemme, og da kommer min far og stemor lillejulaften og spiser julegrøt og pynter treet med oss, og på julaften kommer min mor hit og blir til 1. juledag.
Julaften i år blir også litt spennende for Maiken, for i år er første jula hun skal synge med koret.
Egentlig er hele juletida ganske travel med ting som skjer. Ikke bare det vanlige julemaset, men også en god del andre - heldigvis stort sett bare hyggelige - ting som skjer.

På lørdagen (28.11) var det åpning av julegata med nissetog og julegrantenning. Maiken skulle være med ei venninne på det og overnatte der til dagen etter, for Bjørn og jeg skulle på julebord med jobben hans, og da ble Kristoffer med oss. Vi skulle være på hotell, med overnatting, og jeg syns nok Kristoffer er litt liten til å ha barnevakt enda. *hønemor*
Etter julebordet reiste vi innom min far og stemor. Kristoffer og jeg ble igjen der mens Bjørn henta Maiken, og så ble vi der noen timer og koste oss med pizza.
Og så var det jo 1. advent, og da måtte vi begynne å pynte rundt i huset! Adventsstaker skulle opp, lys skulle tennes, stjerner skulle henges i vinduene og adventskalendere skal gjøres klare sånn at de er fiks ferdige til i morgen, 1. desember. Og så måtte vi jo sette litt stas på Kristoffer som ble 6 mnd i går :-)
Vi har også kjøpt oss et gammelt skap til å ha serviset og bestikket og sånt i. Så da gikk det en time til å rengjøre skapet og å plassere serviset og bestikket og sånt inni der. :-)

I dag skal Kristoffer på 6-mnd-kontroll på helsestasjonen og etter barnehagen skal Maiken være med ei annen venninne hjem etter barnehagen.
Tirsdag er det korøvelse igjen, og da tar bestekameraten til Maiken henne hjem etter barnehagen, og så tar pappaen hans med begge to på koret. Vi pleier å kjøre annenhver gang, og det er jo veldig greit når både de og vi har små babyer. Dessuten skal Bjørn til Bergen og holde foredrag, og kommer ikke hjem før sent på kvelden, så Kristoffer og jeg drar nok en tur til bestevenninna mi i morra og leker med hennes lille babygutt etter at Maiken er levert i barnehagen.
Onsdag er det årets siste babysang, så da kommer nok det til å trekke litt ut utover ettermiddagen, tenker jeg. Og jeg lurer på om ikke Maiken skulle ha med seg en liten venninne hjem etter barnehagen også...
...og sånn går dagene! Og selv om det er litt travelt innimellom, så gleder jeg meg alltid veldig til jul :-D

I dag må vi også bestemme oss for hvilke bilder vi skal ha fra fotografen hvis vi skal få dem til tilbudsprisen - og innen jul. Det blir ingen enkel oppgave, nei! Jeg kunne tenkt meg alle, jeg, men det ville blitt dyrt, det! ;-)
Også må vi skrive ut julekorta og sende dem. Og skrive ferdig julebrevet.

Det beste med jula er:
* Alle lysene i vinduene vi går eller kjører forbi
* Alt besøket (som vi både drar på og får selv)
* Lukten av mandariner og pepperkaker i huset
* Levende lys
* Forventningene ungene har før julaften
* All den deilige maten
* Ulltøfler
* Lage, sende og motta julekort og -hilsner
* Julesanger og -konserter
* Adventssøndagene med god brunsj og lystenning
* Julekalenderne
* Grevinnen og Hovmesteren
* Juletrepynting og stabling av gaver
* Julegrøt med mandel
* Julebukker
* Filmer
* Forberedelser
* Julebord
* Pynting av spisebordet til julemåltidene
* Julemorgen (Barne-TV)
* Julegodter og -kaker
* Utforsking og lek med nye leker og ting
* Spillkvelder
* Fri på jobben
* Tid sammen med familie og venner

Denne jula blir også litt ekstra spesiell.
Ikke bare er det Kristoffers første jul, men Maiken skal først synge inn jula i kirka "vår" (rett borti gata her) sammen med barnehagen søndag den 6. desember. Da er det også 3 dåpsbarn, bl.a. lillebroren til bestekameraten til Maiken, den ene jenta vi går i barselgruppe sammen med og en annen liten tass fra babysangen. Den 20. desember skal Maiken synge inn jula i en annen kirke sammen med koret, og på julaften skal de synge i den samme kirka. Da skal også min mor være med, og det gleder hun seg veldig til.
Denne jula kommer absolutt til å bli veldig, veldig bra!

Jeg GLEDER MEG til jul! :-D

GOD JUL!


Flere J'er finner du her :-)

4 kommentarer:

  1. Helt enig: Det er sååå viktig å ha et stabilt system.
    Jeg gikk i bresjen for det, da jeg ble skilt, med 4 barn. Men, vi har alltid hatt jul som en stor positiv familie etterpå. Nå er det 30 år siden, og vi er fremdeles den store, gode familie. Min kone og X har vært gode venner i mange, mange år, til stor glede for barna og resten av familiene. Det var tross alt noe som var, men som ikke kunne vare evig for tett på hinanden. Og så ta en positiv attityd deretter. Til beste for barna.

    ----
    Beklager jeg ikke har kommentert tidligere.
    Skyldes faktisk linjebrudd fra heimen.
    Kan få abstinens av mindre. Og så fikk vi 6 kattunger i løpet av natten.
    http://toraa.blogspot.com/2009/12/felicia-got-kittens-again.html

    SvarSlett
  2. Nu gør jeg overhovedet ikke nær så meget ud af julen, som du gør, men jeg sympatiserer meget med din tankegang om at holde tingene adskilt. Hvis man spiste julemad hver dag eller hver uge året rundt, ville det jo heller ikke være noget specielt. Og jeg føler i høj grad med alle de stakkels unger, der har fået julepynt i "fødselsdagsgave", og så ovenikøbet pakket ind i julepapir! Nej, det er ikke fair over for ungerne.

    SvarSlett
  3. Jeg har fått skikkelig god julestemning på denne ABC runden, så J'en kom på en fin tid! Vi har også dine, mine og våre barn, så annenhverjul har det alltid vært to stykk som mangler. Men det er nå en gang slik og det kan ikke ha vært så ille for de to eldste (jeg har en gutt på 21 og min mann en jente på 18 år fra tidligere). Selv etter de har blitt så store at de kan velge selv hvor de skal være i julen, så holder de fast ved den annenhvert år tradisjonen. Men kanskje ikke i år. Sønnen er blitt samboer og selv om han egentlig skal til sin far på julaften i år, så tror jeg nok at han kanskje vil velge å være med sin kjæreste hjem til henne. Jeg vet hun er veldig hjemmekjær og jeg og min eksmann legger oss ikke opp i det. Tror vi begge forstår han. Vi var der selv den gangen vi var 21!!!

    SvarSlett
  4. Jeg synes du er herlig sær og prippen. Det handler jo om å skape sine egne tradisjoner. ha en herlig førjulstid :-)

    SvarSlett