23. november 2009

ABC i ord og bilder - I

Innmari irriterende igrunn... Ingen inspirasjon...!
..helt til jeg kom til å tenke på en av mine favoritt-lyrikere.
Jeg presenterer her bokstaven I for INGER HAGERUP!

Jeg har selv vokst opp med hennes barnedikt, som f.eks. "Så rart", "Lille Persille" og "Mauren". Da jeg var liten likte jeg "Så rart" best, men da jeg fikk barn, ble "Mauren" en stor favoritt, spesielt da diktet ble skrevet sammen med hånd- og fotavtrykk, eller sunget på babysangen vi gikk på med Maiken. :-)

Inger Hagerup, født Inger Johanne Halsør, ble født i Bergen 14. april 1905. I 1931 giftet hun seg med lektor Anders Hagerup, og det var under dette etternavnet hun ble kjent som lyriker med diktsamlingen "Jeg gikk meg vill i skogene" i 1939. Hun var en direkte lyriker som skrev dikt på rim, hovedsakelig om temaene kjærlighet, ensomhet og sorg.
Under 2. verdenskrig flyktet Inger Hagerup og hennes mann til Stockholm, og der skrev hun en god del vrang kamplyrikk, som f.eks. "Aust-Vågøy" - et dikt som begynner med "De brente våre gårder. De drepte våre menn", og som handler om tyskernes hensynsløse okkupering av Norge.
Hun er mest kjent som lyriker, men hun har også utgitt skuespill og hørespill, og hun oversatte romanen "Fluenes herre" fra engelsk til norsk.

Mange barn fikk høre forfatteren da hennes diktsamling "Så rart!" ble utgitt i 1950, og hennes barnedikt blir i dag regnet som klassikere.

SÅ RART!
Så rart å være flaggermus
og flakse rundt fra hus til hus
og gå til sengs i trærne
Men er det noen som forstår
hvordan den kan få sove når
den henger etter tærne?

Så rart å være edderkopp
med nøste i sin egen kropp
og spinne alle dage
Men hvordan kan den gjemme på
så mange kilometer tråd
i slik en liten mage?


Da krigen var slutt, flyttet Inger Hagerup og hennes mann tilbake til Norge og bosatte seg i Fredrikstad, hvor hun døde den 6. februar 1985.
Forfatterne Klaus Hagerup og Helge Hagerup er Inger Hagerups sønner.

I løpet av sitt liv gav Inger Hagerup ut flere bøker og samlinger. Hennes bibliografi kan bl.a. leses HER i Wikipedia. Hun mottok Doblougprisen i 1962 for sin lyrikk.

Jeg vil avslutte med det andre favorittdiktet mitt:
MAUREN
Liten?
Jeg?
Langtifra!
Jeg er akkurat stor nok
Fyller meg selv helt
På langs og på tvers
Fra øverst til nederst
Er du større enn deg selv kanskje?
...og hvilke bilder passer vel ikke bedre nå enn et par av mine søte små?
Vi valgte samme fantastiske fotograf, Tonje Hurum, til babyfotografering av begge barna. Vi var hos henne den 5. november 2004 og fotograferte Maiken, og igjen nå 19. november 2009 med Kristoffer.
Maiken var 7 1/2 mnd gammel på bildene, Kristoffer er her 5 1/2 mnd - og potta har visst også vokst litt med årene som har gått.



~ MAIKEN ~



~ KRISTOFFER ~

Innmari søte blomster, eller hva? :-D

Flere I'er kan du lese HER - i ABC i ord og bilder

7 kommentarer:

  1. Verkligen söta blomster :) Den dikten om Myran har jag hört förr, den fastnade liksom, djup.. jag har nog bara aldirg reflekterat över var den kom ifrån.

    SvarSlett
  2. "Mauren" er en favoritt hos meg også. jeg fikk et spesielt forhold til det for 20 år siden. Da ble den mellomste gutten min, Øystein, født. Han veide 744 gram og var ca 30 cm lang. I dag bruker han str. 45 i sko :-)

    SvarSlett
  3. Kjære vene! Det er jo halvannen margarinpakke, det! Og mindre enn en liter melk! *dåne* Det var jammenimeg smått, ja... Bra han har blitt en stor og staut kar ;D

    SvarSlett
  4. Inger Hagerup er flott , hennse dikt er både morsomme og dype, Har valgt et av hennes som minne ord til mammas begravelse...
    Som hun skulle kjent henne ,selv om jeg tror hun beskrev seg selv...om å være seg selv for meget , Flott bidrag. F.

    SvarSlett
  5. Living next to me: Kondolerer med din mor! :(
    Håper det blir en verdig og fin seremoni.

    SvarSlett
  6. Ja, da forstår man den teorien om blomstene og biene når man ser så flotte blomster;)
    Det er mye inspirasjon i Inger Hagerup!!

    SvarSlett
  7. Klassike dikt av Inger Hagerup du har funnet frem tid.
    Og en kjempegod ide som løsning på ukens ABC2-I

    SvarSlett